fredag 23 november 2012

Mina bästa beten

Jag har plockat runt i mina betesboxar och tagit fram mina 6 bästa beten.
Tänkte berätta vilka och varför.
Om jag endast fick välja 6st beten skulle dessa hamna i min betesbox. 

1. Zalt, variant större
Med detta bete har jag tagit min största gädda. Den har en otroligt bra vaggande gång och är lättfiskad. Jag brukar både jerka och spinna hem den i omgångar.
Går enkelt att blya ned med "päron sänke" utan att gången förändras.
Kan fiskas både med haspelspö eller jerkspö.

2. Buster Jerk,"Hitta Nemo"
Ett otroligt lättfiskat bete som gett massor av gäddor. Min är flytande vilket passar bra vid fiske på grunt vatten vid vår- och höstfiske. Lockar till grymma ythugg!!
Kan locka gäddan när allt annat inte verkar fungera! Ska fiskas med jerkspö.

3. Relax mjukbete.
Ett otroligt bra sommarbete. Lätt att variera djupet med olika tunga huvuden. Jag gillar att fiska med 15grams huvuden.
Betet är lättkastat och ger en fin vickande gång med kroppen.
Bör användas tillsammans med en stingerkrok!
Fiskas med vanligt haspelspö.

4. Klassisk wobbler. Röd/vit
Jag började fiska med denna när jag var 6 år. Den har gett massor av gäddor och har visat sig fungera under de flesta förhållanden. Den har en lätt vickande gång som verkar attrahera de flesta gäddorna.
Detta bete är roligast att fiska med haspelspö.

5. Curly tail, Tiger blue
Vilket bete! Har gett ett tiotal gäddor över metern under 2 år. Fiskas med haspelspö och sakta hemtagning. Låt den sjunka några gånger under hemtagning, det är då som gäddan hugger. Korta spinnstop är betets hemlighet!
Fiskas med vanligt haspelspö.

6. Reel Eel, Fire Tiger (20-40cm)
Köpte nyligen betet men det har snabbt blivit en favorit!
Den är lättkastad och svansen ger betet en otroligt bra gång! Gäddorna hugger både vid spinnstop och hemtagning.
Jag fiskar hellre med tyngre huvuden än de som medföljer i förpackningen. 15 gram fungerar bättre och man kan enkelt fiska lite djupare om man vill.
Har du inte provat betet kan jag rekommendera 30cm. Gäddan fastnar bättre vid hugg om stingerkroken sitter på betets undersida.
20-30cm kan oftast fiskas med ett haspelspö men 40cm väger för mycket för haspel och bör fiskas med ett jerkspö som klarar större beten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar