lördag 17 september 2011

Fisketävling där vikten räknas

Den minsta gäddan som kämpade mest.
Fisketävling där varje kilo gädda ger ett poäng, det var reglerna när jag och pappa idag tävlade mot morbror Martin och hans kompis Jocke. Det började trögt och det tog över en timme innan vi fick känna på första hugget. Det var pappa som fick en ytattack precis vid båten. Gäddan som vägde ca 1,4 kilo var extremt pigg och kämpade vilt.
Han fick 2 gäddor till, varav den ena var 67 cm och vägde 1.8Kg och den andra något mindre.
4-0 till oss alltså. Vi vann igen, bättre lycka nästa gång grabbar! ;-)
Det är kul att se vilken energi gäddorna har nu när vattentemperaturen sjunkit. Det är helt annorlunda mot de trötta sommargäddorna som knappt gör motstånd alls.

Jag måste köpa en ny lina! Mitt i ett kast gick min lina av, vi satt på en ny tafs och vid första kastet gick linan av igen och draget försvann ner under vattnet. Varför linan försvagats så mycket och går av vet vi  inte, men för att vara på den säkra sidan blir det ett besök på Jakt &fiskebutiken och inhandla en ny flätlina.
Denna gång ska jag ha en lina som klarar 30kilo, bara för att vara säker. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar