söndag 3 februari 2013

Solsken och regnbågar

Det har varit en perfekt helg för isfiske och det tog jag givetvis vara på.
När regnbågsfiske står på menyn är Bottengölen i Överum en lättillgänglig plats med nappvillig fisk.
Och det tog inte lång tid innan de började hugga.
Det märks att de simmar runt i stim, det är heldött i några minuter och plötsligt har vi alla flera hugg inom en minut och sedan är det stilla igen.
Alla de senaste turerna har jag varit lyckosam och fått fisk. Det här är mitt recept på ett lyckat regnbågsfiske:
Pimpelspö med kroken 10cm under pirken. Som agn funkar räkor bäst. Låt de står framme ett dygn innan fisket så att de får mer lukt.
Jag sätter en halv räkstjärt med skal på kroken.
Betet ska inte vara mer än 2m under iskanten och ska hållas mestadels stilla. Bara något ryck i minuten.
När det hugger eller försiktigt suger ned betet lyfter jag sakta spöt 2 decimeter och om den följer med drar jag till snabbt med handleden. Då sitter bågen fint krokad i läppen.
En liten regnbåge med fina fenor tagen på räka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar