söndag 22 december 2013

Roligt fiske i okända vatten

Idag fiskade vi i Syrsan för först gången, vi åkte ut med pappas jobbarkompis Ola. Jag var spänd och ville prova min nya rulle och lina som fungerade riktigt bra!
Det är kul att fiska i okända vatten och jag hade kollat fiskekortet noga innan och sett ut ett spännande sund mellan en ö och fastlandet som jag tyckte såg bra ut. Vi började fiska vid några andra vassar nära isättningsplatsen men hade inte ett hugg den första timmen innan vi bestämde oss för att korsa syrsan och prova andra sidan där jag hade sett ut min plats. Vinden låg på riktigt hårt där och ankaret hade svårt att hålla oss på plats och vi fick kasta i ett andra ankare för att inte släpas runt av vind och vågor.
När vi kommit i läge tog det inte lång tid innan första gäddan var i båten och det högg flera gäddor vid samma vindpinande udde . Plötsligt blev fisket riktigt kul!
Efter någon timme bestämde vi oss för att åka hemåt men eftersom det blåste rakt mot oss fick vi köra sakta för att inte vågorna skulle slå in över oss. 
När vi tagit upp båten hittade jag en skylt som berättade om reglerna när man fiskar gädda. Jag tycker det är bra att det finns informationsskyltar så att de som ska fiska får veta hur lång gäddan ska vara för att få ta upp dem och när man inte får ta upp gäddor. Det borde finnas vid varje ramp där man kan sätta i båtar. 

Min härliga Revo Toro NaCl
Vi hade mycket vind på Syrsan idag
Bra med information om gäddfiske
Fiske i blåsigt väder är underbart! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar