söndag 16 mars 2014

Riggar mina jiggar

När jag fiskar med jiggar/mjukbeten vill jag kunna använda samma sorts jigg men kunna fiska på olika djup. Därför gör jag i ordning dem i förväg så slipper jag göra det när jag fiskar.
De som jag vill ska gå grunt (ned till max en meter) har jag inget blyhuvud på. Då drar jag igenom en stingerkrok genom jiggkroppen och låter öglan sticka ut framför jiggen. ibland trycker jag också igenom en enkelkrok som krokar på ovansidan. (Stingerkrokens vajer drar jag igenom med en tunn virknål)
Ska jiggen gå djupare sätter jag i ett blyhuvud och låter stingerkroken ligga på utsidan av jiggen. På större jiggar brukar jag sätta en dubbel stingerkrok. Jag tycker det är bäst att sätta stingerkroken på undersidan av jiggen för det tror jag krokar fisken bättre.
Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar