tisdag 7 juni 2011

Näbbgädda vid Slottsholmen :-)

 Jag har gjort ett eget strömmingstackel av färgglada pärlor som jag ville testa om det gick att få fisk med.

Vi åkte till Slottsholmen där det stod flera fiskare och drog strömming, För att pappa inte skulle stå och bara titta på packade jag med mitt jerkspö med Zalt wobbler. (samma bete som jag fick min 9 kilos gädda på igår)
Jag kastade några minuter med mitt nya tackel, men verkade inte hitta strömmingsstimmet.
De andra på bryggan fick upp strömming lite nu och då.
Jag byte spö med pappa för att se om han hade bättre tur med strömmingen.
Själv fiskade jag med mitt (efter gårdagen) favoritbete.
Eftersom det är ganska djupt här och gäddorna troligen jagar under och i stimmen lät jag betet sjunka några sekunder innan jag tog hem det med oregelbunden gång, precis som när jag fick gäddan.
På femte kasten högg något tag i betet långt ut. Det var inte så tungt att drilla in men skakade mer än en gädda brukar göra.
När jag fick upp den till ytan vid bryggan blev vi båda förvånade att se att det varken var en gädda eller havsöring utan en näbbgädda. Direkt efter att jag lyft upp den över bryggan släppte den och pappa fick kasta sig på den för att den inte skulle sprattla av bryggan och ned i havet igen.
Flera av de andra på bryggan blev intresserade och ville titta på den, och många av dem hade fiskat strömming här i många år utan att någonsin sett någon näbbgädda fångats. vilken härlig fiskevecka!!! (Vi fick ingen strömming på mitt tackel, så nu ska jag testa att använda mindre pärlor och testa om det kan fungera bättre.)
Näbbgäddan är 70cm lång och väger 410g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar