söndag 16 oktober 2011

3 glada gäddor

Med strålande sol och 9 grader i luften stack jag, pappa och Martin ut på jakt efter gäddor.
Vi åkte ut och började leta efter tecken på gäddornas betesfiskar. När vi hittade dem och såg gäddorna jaga upp dem mot ytan kastade vi ut våra beten. Vi var alla tre övertygade att vi skulle kunna lura på dem direkt, men gäddorna var smartare än så. Det tog nästan en timme innan jag bytte drag till "the pigg", ett bete som går hit och dit utan att man kan kontrollera rörelserna men som gäddorna brukar finna tilltalande, och visst det behövdes inte mer än 5 kast innan första gäddan högg precis vid båten. En kämparfrisk 3,7kg. Kort därefter såg jag hur småfiskarna kastar sig upp ur vattnet i mängder och jag la iväg mitt bete åt det hållet. En 3,4Kg tog betet direkt.
Pappa fick upp en mindre gädda han också efter att ha bytt till ett bete med samma färg som mitt. :-)
Efter det nöjde vi oss och åkte tillbaks mot båtplatsen, nöjda att ha fått fisk och att får vara ute i naturen en vacker höstdag som denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar