måndag 12 mars 2012

Gäddfiska från en kanot.

Det går att fiska jerkbait från en kanot.
Äntligen ska jag fiska gädda i öppet vatten igen!
Enda sättet att komma ut på vattnet var att använda kanot. Jag har aldrig paddlat kanot tidigare men det var både lätt och skoj. Man fick sitta ganska still för annars kan kanoten tippa.
Pappa sa innan vi åkte att det inte går att jerka från en kanot. Men jag överbevisade honom, det funkade fint. :-)
Varken jag eller pappa fick upp någon gädda men jag fick i alla fall på en men den släppte ganska snabbt.

Vårgäddan är rolig att fiska. Den är hungrig men fortfarande lite seg och stel i det kalla vattnet. Rätt beten och långsammare hemtagning brukar funka. De stora honorna kan väga mycket nu innan leken, men man måste också vara extra försiktig vid avkrokning mm så att man inte skadar dem.

Till nästa helg kommer jag övertala pappa att vi ska åka ut igen.

1 kommentar: