torsdag 31 juli 2014

Första riktiga försöket på gösen

Några gånger har jag hört om sportfiskare som fått gös när de fiskat gädda i Gamlebyviken. Några av mina vänner hade fått flera gösar senaste tiden så jag och pappa hängde med dem ut för att försöka lura upp en.
Vi fiskade med 10cm Berkley flex jiggar och jigghuvuden på ca 15g. Det tog inte länge innan en av mina vänner hade spöböj som visade sig vara en gädda. Riktigt spännande att inte veta om det är gös eller gädda som hugger. :-)
Plötsligt känner jag ett hugg och gör ett snabbt mothugg. Fisken är stark och drar betet fram och tillbaka. När den kom upp till ytan ser jag inte en gös eller gädda utan en riktigt fin abborre.
När solen precis gått ned så kommer första gösen upp i en av de andra båtarna. Efter det har vi flera hugg och pappa får på sin första gös. Jag håvar den och mäter den till 52cm. ingen jätte men den första gösen någon av oss fått upp. Jag tar också en gös men den spottar ut min jigg precis innan pappa lyckas håva den.
Jag känner några hugg till men tyvärr sitter ingen kvar.
Det blev snabbt mörkare och vi fick sluta fiska och köra tillbaka till rampen för att hinna ta upp båten medans vi fortfarande kan se nått.
Sammanlagt fick vi i alla 3 båtar upp 8 gäddor som bonusfiskar, 1 abborre och 3 gösar. Riktigt roligt fiske!!!
Snart ska vi ut igen och då ska jag få upp min första gös!
Adrian & Jonas
Min fina bonus-abborre

Flera gäddor högg när vi försökte fiska gös

Pappa med sin första gös 

Erik med dagens först gös

1 kommentar: