onsdag 30 mars 2011

Fiske i Norrköping igen

Det var så kul att fiska i öppet vatten efter den blanka öringen att pappa och jag åkte upp till Norrköping för en dags fiske igen. Denna gången skulle vi ha en heldags fiske från tidig morgon, men tyvärr fick pappa feber kvällen innan så våra förutsättningar för en heldag vid strömmen blev ändrade. Vi kom upp till Norrköping kl 09:30 och satt igång direkt med fisket. Med vårat vassaste vapen "Spöket" i färgerna lime och gult gjorde vi allt för att locka en "fett-fening" till hugg.

Strömmen var lugnare idag än sist så spöket simmade fint genom virvlarna. Vi testade att fiska djupare med mjukbeten efter gös.
Sportfiskaren som stod 20m från oss fick upp en riktigt fin öring på mete med räka. Det är kanske räka som gäller idag, för strax efter lunch dras en öring till upp på räka, men denna gång av en fiskare på andra sidan strömmen dit vi flyttat oss efter ett besök på en liten pizzeria. (det blev givetvis min favorit, en Hawaii)
Säga vad man vill, men bara att få se kampen med en ädelfisk och se den landas gör resan värd varje kilometer.

Det var pappa som frös och gav upp först, men innan jag gick med på att sätta mig i bilen för hemfärd ville jag prova mitt jerkspö första gången för säsongen. Jag hade smugit in det i bilen på morgonen när pappa inte såg, hade bara tagit med ett bete och valet föll på jerkbetet som jag köpte någon vecka innan på Jakt och fiskebutiken när de fick hem årets nya beten.
Det känndes både kul att få jerkafiska men också lite ovant. Ett som är säkert är att det INTE var sista gången det spöet och betet användes den här våren!!!
Dagens resultat blev napp löst för oss men vi fick se landningar av öringar, käka pizza som jag älskar och så en bilkrock på gatan ca 5m bakom oss. Det är då man inser att man står i centrum av Norrköping och fiskar. (ingen blev skadad i krocken men bilarna fick bucklig plåt och tappade stötfångare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar