torsdag 14 oktober 2010

Jerkbait biten!!


Pappa och jag var inne på Ostkustjakt i fredags för att köpa nya flöten till regnbågsfisket när pappa blev sugen på ett nytt jerkbait bete. Jonas i butiken hade nya beten som han själv hade fått flera gäddor på och pappa köpte ett stort orange bete. På söndagen åkte vi upp till Gamleby och rodde ut i Dynestadsviken så att pappa kunde prova sitt nya bete. Jag kastade med mina vanliga wobblers men tyckte det såg kul ut med jerkbait. Jag fick låna hans spö och ett bete som var enkelt att få bra rörelser med. Efter några kast högg en mindre gädda precis vid båten men släppte nästan direkt. Jag fortsatte att kasta och träna på att få betet att röra sig från sida till sida och det är inte helt lätt men efter en timme så gick det riktigt bra. Varje gång betet kommer in till båtsidan låter jag det vila i vattenytan några sekunder innan jag lyfter upp det för att kasta igen, och det gav utdelning. Just innan jag skulle lyfta betet exploderade vattenytan och betet försvann in i gapet på en stor gädda. Den försökte dra ned betet och rullade runt och kastade sig. Den var helt ursinnig och innan pappa fått i håven i vattnet slet den sig loss och försvann igen. Allt gick så fort och den var så stark att jag knappt fattat vad som hänt. Den stänkte ned pappa så att det såg ut som om han fått en hink vatten över tröja och byxor. Jerkbait är verkligen något jag vill testa mer och skaffa egen utrustning! Jerkbait äger!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar