torsdag 14 oktober 2010

Söndag = regnbåge

Idag var det åter dags att testa regnbågarna. Vi åkte ut till regnbågssjön kl 13 och agnade upp med räkor. Till detta använde vi de nyinköpta vattenflötena(gula)som vi köpt på Ostkustjakt i Västervik. De var mycket mer lättkastade än våra tidigare flöten och gjorde så att vi kom ut mycket längre i sjön. Det gav bra resultat eftersom vi då kom ut till regnbågarnas strövområde i djupdelen. Mellan vindbyar och regn hade pappa ett flertal napp med flöten under ytan, men han använde en större krokstorlek än jag och trotts försiktiga och direkta mothugg tog de inte rätt. Kort efter försvann mitt flöte under ytan och jag gjorde ett snabbt mothugg. Bågen satt direkt och gjorde flera hopp och kämpade kraftigt. Jag styrde in den i pappas hov efter ca 3 minuters kamp. Det blev vår enda fångst och det är klart jag är stolt att det återigen är jag och inte pappa som kommer hem med en fin båge till matbordet! ;-) En lärdom av dagen är att använda rätt krokar och storlek (pappa vet som var girig med stora krokar för att han ville ha stora fiskar). Fråga istället killarna på Ostkustjakt så får ni rätt krokar för ert fiske!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar