torsdag 14 oktober 2010

Lura regnbågen vid bottengölen



Söndag 22/8 bestämde jag och pappa oss för att lura upp några regnbågar ur bottengölen. Mete med Gulp var metoden vi trodde på. Vi spred chansen och la ut ett bottenmete och ett flötesmete med gul och orange Gulp. Jag passade på att träna med flugfiskespöt och pattegrisen. :)
Tyvärr fick vi inget på två timmar. Pappas kompis Ola kom också ut och började meta med räkor och det tog inte lång tid innan han fått både sin första och andra regnbåge.
Vi fick inse att det inte var rätt dag för Gulp och fick några räkor av Ola istället. Men av istället för regnbåge fastnade vi i ett stim av mört och sarv. De satt på kroken så fort räkan blev blöt. Efter ett tag insåg vi att vi inte kom lika långt ut med våra flöten som Ola gjorde med sina vattenfyllda flöten, och det var i mitten av sjön som regnbågen gick. Jag fick låna Olas spö med ett vattenflöte och fick snabbt på en stor fin regnbåge. jag fick in den till bryggan flera gånger men då tog den ny satts och stack utåt så det sjöng i slirbrommsen. När den rusade för fjärde gången gick krokknuten upp...
Jag fick i alla fall en bra kamp med den. Den får växa på sig lite till så tar jag den om några veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar