torsdag 14 oktober 2010

Nytt Jerkbete, nya gäddor att fånga.

Idag åkte pappa och jag till Gamleby för att testa mitt nya jerkbete, en Fat head killer. Vi använde Gamlebygymnasiets båt (vår båt står på land men ska i snart för mer fiske i gamlebyviken)och rodde ut till mynningen vid vasskanalen in till Dynestadviken. Mitt första kast landade perfekt i mynningen till kanalen och direkt fick jag hugg. Ett snabbt mothugg och den satt direkt.

Pappa hade inte ens hunnit göra sitt första kast innan jag hade gäddan i båten. Den var inte stor (54cm), men det är en bra början. Mitt nya bete funkar super! Den är lättkastad och enkel att få en bra gång på. Det enda som är dåligt är den styva tafsen, vi använder en ståltafs som är stel, betet krokar tafsen ibland så vi ska testa att göra egna långa wiretafsar för att se om det ger en bättre gång och om de krokar mindre. Vi stannade och kastade 20 min och under den tiden hade jag några hugg och flera efterföljare. Pappa körde med vanlig wobbler och hade bara ett hugg, men den gäddan var stark. Trots att han drog åt slirbromsen mer och mer fortsatte gäddan dra ut mer och mer lina. När mer än halva rullen var ute körde gäddan in i vassen och där satt den fast. När vi rodde dit satt wobblern fast i vassen och gäddan simmat sin väg. Den gäddan kommer vi att försöka på fler gånger! (vi vet vart den bor) :-) Efter det åkte vi in till Dynestadsjön som hade ganska ljustbrunt vatten idag. rodde in ca 100m och stannade vid en vassvik, jag fick ett hugg precis vid båten och den gjorde inte mycket motstånd. Det var en abborre, mitt PB! Även här hade jag två efterföljande gäddor men ingen som högg. Eftersom vattnet var grummligt rodde vi ut igen och testade drifting, det blåste lagom mycket så vi rodde till andra sidan och lät vinden föra oss längs vasskanten medans vi kastade där det var läge. Eftersom båten sakta törnar in i en vassrugg och sakta "rullar" längs vassen får man många bra kastlägen. Jag fick två gäddor till på mitt nya jerk bete. Även fast pappa och jag använde beten med samma färg så högg det absolut mer på mitt jerk än vad det gjorde på hans vanliga wobbler. Det spelade ingen roll om han gjorde långa eller korta spinnstop, snabba eller långsamma spin, det var jag som fick alla hugg! Vi slutade där vi började, vid vasskanalen till Dynesadsviken. 5 timmars fiske och 4-0 till mig! :-) (tror att pappa kommer köpa sig ett eget jerkbait spö nu när jag tagit hans, och jag kommer inte släppa det igen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar