torsdag 14 oktober 2010

Fiske på Mosjön i Risebo

Monday, 21. June 2010, 19:46:45
Lördag 12/6 bar det av till Mosjön i Risebo för fiske efter regnbåge och öring. Jag, pappa och morfar hade hyrt två båtar för en heldag. Det blåste mycket(ca 10 sekundmeter) och det kom en och annan regnskur, men det är ganska bra förutsättningar för regnbågsfiske. Jag började med att flugfiska med min nyinköpta fluga "Pattegrisen", tyvärr blåste det för mycket och jag gick över till mete med Glup och spinnfiske. Efter några kast fastnade jag i något tungt på botten med en spinnare, pappa hjälpte mig att försöka få upp den utan att linan gick av. Vi blev lika förvånade när vi fick upp en trädgren och ett haspelspö som fastnat i samma gren. Morfar fick första fångsten, en regnbåge på 1,2 kilo tagen mitt i sjön på en spinnare. Vid lunchtid återvände vi till grillplatsen för korvgrillning. När vi väl kom ut på sjön igen rodde vi längst in i sjön till en vik där vinden låg på. På vägen dit såg vi fiskar hoppa i viken. en av dem högg direkt på min spinnare. Min regnbåge vägde ca 1 kilo men var pigg och stark. Vi fick några fisketimmar till men utan fler fiskar på kroken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar