söndag 24 oktober 2010

Pike open dag 2

En ny Pike open dag. När vi åker ut till båten på Gränsö regnar det och det är fortfarande mörkt. Vi packar båten och åker in till starten vid Reginelunds bryggorna. 
Både jag och pappa är taggade och vår nya strategi är att fiske ute i Gudingen där jag fått stora gäddor förra året.
Jag hoppar i land och anmäler att vi är närvarande medan pappa väntar i båten. 
Vi åker ut och väntar på startsignalen. 















Idag är det många lag som åker utåt och det blev trångt vid strömmen och i gränsö kanalen. Jag har bestämt att vi ska till vikarna vid malmö där vi fått mycket gädda tidigare. Många lag vi talat med igår har sagt att de sett/fått gäddor i grunda vikar.
Vattnet är kristalklart idag och redan vid 3m djup ser man botten.
Vi provar många vikar som är grunda men utan resultat.
Bortsätt från att vi är kalla och blöta är det kul att fiska. vi provar både ljusa och mörka beten, stora och små. Långsam och snabb hemtagning,  men inget attraherar gäddorna.
Vi ser flera av de andra lagen fiska av en vass eller grynna och sedan dra vidare till nästa utan fångst.
När vi provat allt åker vi ut till en djupbrant för att testa om de står djupare. Efter några kast ser pappa att något följer min jerkbiat, och rätt som det är kommer en simpa underifrån och hugger betet. När jag lyfter upp den ur vattnet inser den att betet är lika stor som den är och släpper.
vi byter taktik och fiskar av grynnor och platåer men inte heller där är gäddorna hungriga.
Fiskedagen slutar utan gäddor men med minnet av simpan. 
Jag tycker hela tävlingen har varit jätterolig och det är kul att se så många bra fiskare. Vi måste vara med nästa år också!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar