torsdag 14 oktober 2010

Gäddbonanza!!!

 
Idag var gäddorna rejält hungriga!
Vi gav oss ut på Gamlebyviken vid 10 tiden, vattnet var hyfsat klart och vinden låg på lagom för att ge gäddan jakt-självförtroende. Första timmen visade de inget intresse för våra beten, men det vände snabbt. Det började med flera efterföljare och efter bara något kast till kastade sig en gädda upp ur vattnet med betet i gapet, tyvärr gjorde den om hoppet och spottade då ut betet igen. Vi lät vinden föra båten längs vasskanten och kastade där läge erbjöds. 20 m från den hoppande gäddan fick jag ett hugg till, gäddan virvlade upp vattnet och försvann ned med betet. Den kändes ganska tung men följsam och gjorde nästan inget motstånd alls, pappa fortsatte fiska och hade just kastat ut när min gädda gjorde ett hopp alldeles vid båten. När han såg hur stor den var fick han bråttom att veva in sitt bete och ta fram håven. Efter några rusningar styrde jag in den i håven, då som först förstod jag hur stor den var. 86 cm och 5 kg! PB!!!
Efter vägning och mätning släppte jag i den igen. Den var pigg och glad att få simma vidare och äta upp sig ännu mer tills jag tar den igen om någon månad. Vi fiskade glatt vidare och det tog inte mer än 5 min innan jag hade på en till, den var liten och såg riktigt söt ut jämfört med den första jag fick. ;) De flesta gäddorna stod riktigt nära vasskanten och inte längre ut som vid tidigare fisketurer i området. Skillnaden mot förra veckan är att de hugger snabbare och vildare, vi hade många som kastade sig efter betet och gjorde utfall men som släppte. Jag hade 5 gäddor uppe och pappa 3 st. Återigen var det jerkbait som gav mest hugg, jag har övertagit pappas jerkspö och han använder ett haspelspö med en svat-gul hairykiller. Han lyckades få sin första gädda efter han bytt till en orange HK men provade ett jerk bete när han sett mig dra upp min fjärde gädda. Gången blir inte densamma när man fiskar jerk bete med haspelspö men det gav honom 2 gäddor ganska snabbt. Färgstarka beten gav bra utdelning. Det blev 6 timmar roligt fiske och hade det inte varit för att pappa sa att vi måste åka hem och äta hade jag fiskat vidare så länge som gäddorna var på hugget!

1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg du har Adrian! Lycka till med fisket idag! Det blir säkert något stort.

    SvaraRadera