söndag 17 oktober 2010

82cm gädda = glädje (ljusa beten var bäst)

Idag har vi bättre "skit fiske". Åkte ut kl 11.00 och efter ca 1 timmes fiske har nu gäddorna vaknat och är hungriga. Där vi ofta fiskar börjar gäddorna hugga runt kl 12 och fram till kl 14, efter det hugger nästan ingen och inga följer betet. Jag fick upp den här fina gäddan på 82 cm (gissningsvis väger den runt 4kg, vår våg är en gammal fjädervåg som visar olika varje gång man använder den)
Vi hade några pigga gäddor efter och resultatet blev 2 gäddor var.
Här är pappas två gäddor, de var 54cm och 60cm.

Idag tog jag hand om en gädda helt själv för första gången. Ta upp den i båten, kroka av, mäta och sedan sätta i den i vattnet igen. Det var kul att klara det helt själv. Jag blötte händerna innan jag tog i den för att inte skada slemhinnorna. Pappa tyckte jag gjorde det bra så att jag ska få ta större gäddor själv. Ibland är det svårt att ta upp den med gälgrepp om krokarna sitter nära och gäddan är pigg och kastar sig. Man måste ha plåster med sig eftersom man ibland river sig på gältänderna när man tar gäddan.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att det lossnar för dig nu! 82cm - klart godkänd för Pike Open. Tänk bara på att Almviksån
    är fredad 500m från utloppet. Lycka till på tävlingen!

    /Jonas, Ostkustjakt

    SvaraRadera